Ćwiczenia na brzuch – co warto na ten temat wiedzieć?

Okazuje się, że mięśnie brzucha, jako jedne z niewielu mięśni, można trenować niemal codziennie. Regularne ćwiczenia na brzuch powodują zdrowy i równomierny rozwój mięśni brzucha. Warto jednak jednocześnie pamiętać, że nie jest wskazane w tym przypadku ćwiczenie na siłę. Jeśli mięśnie są zmęczone i obolałe, to lepiej jest zrobić sobie przerwę. Czasem na regenerację wystarczy już jeden dzień. Niekiedy wymagana jest jednak dłuższa przerwa.  Każdy organizm jest inny i ćwiczy z różną intensywnością. Dlatego też ćwiczenia również trzeba dopasować do własnego organizmu. Poza tym do ćwiczeń na mięśnie brzucha, jak do każdych innych, trzeba podejść w sposób rozsądny. W przeciwnym wypadku efekt końcowy nie będzie zadowalający.

Co z kręgosłupem?

Wiele ćwiczeń na mięśnie brzucha polega na unoszeniu górnej części ciała za pomocą właśnie tych mięśni bądź na unoszeniu nóg. Nieodpowiednie wykonywanie takich ćwiczeń może prowadzić do uszkodzenia kręgosłupa. Dlatego też podczas wykonywania ćwiczeń należy pamiętać o kilku elementach. Przede wszystkim odcinek lędźwiowy kręgosłupa powinien spoczywać na ziemi, podczas podnoszenia tułowia czy nóg. Podnoszenie tułowia musi więc polegać raczej na jego zginaniu oraz podnoszeniu tylko części piersiowej niż podnoszeniu ciała do pozycji siedzącej. Szkodliwe jest głównie podnoszenie tułowia przy jednocześnie wyprostowanych plecach, czego powinno się w ogóle unikać. Wyprężenie kręgosłupa oraz unoszenie odcinka lędźwiowego skutkuje obciążeniem go całym ciężarem ciała i to pod nieodpowiednim kątem.

Podczas podnoszenia górnej części tułowia na przykład w czasie brzuszków powinno się wykorzystywać tylko mięśnie brzucha, unikając przy tym podciągania głowy przy pomocy ramion. W przeciwnej sytuacji może dojść nawet do uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa. Aby uniknąć kontuzji nie wolno łapać głowy rękami, a jedynie trzymać delikatnie palce na skroniach. Ręce powinny być wyciągnięte przed siebie oraz wyprostowane czy złożone na krzyż na piersiach.

Co jeszcze warto wiedzieć na temat ćwiczeń na brzuch?

Tak naprawdę ćwiczenia na brzuch przeznaczone są dla osób zdrowych, które nie posiadają żadnych przeciwwskazań do ich wykonywania. Jeśli u kogoś występują jakiekolwiek przeciwwskazania do ćwiczeń lub pojawiają się takie podejrzenia to nie wolno rozpoczynać treningu. Wcześniej konieczna jest konsultacja lekarska. Wprawdzie głównym celem każdych ćwiczeń jest uzyskanie lepszej sylwetki oraz poprawienie ogólnej kondycji, ale niekiedy mogą one zaszkodzić. Dlatego też zawsze najlepszym rozwiązaniem jest wizyta u doświadczonego specjalisty i zapytanie o radę.

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *